صنایع دستی شهر

از جمله صنایع دستی شهر طالخونچه قالی دستباف یلمه، نان خانگی و حلوا چوبه، زعفران، زیره، تره کنجد، ماست محلی، گلیم دستباف یلمه، قلم زنی، مینا کاری و کاربافی می باشد علاوه بر آن می توان به هنر قالی بافی،چاقو سازی و ساخت گیوه های معروف اصفهانی اشاره نمود که از دیربار در این دیار بدست هنرمندان طالخونچه ای تولید می شده است. برخی از کارگاههای رنگرزی سنتی هنوز هم در این شهر مشغول به کار میباشند . این کارگاهها یکی از جمله مراکزی هستند که نخ و خومه قالی را با رنگهای گیاهی و طبیعی و با کیفیت عالی تولید و به مراکز قالی بافی ارائه می دهند .

سابقه بافت فرش در ایران به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و ساکنان شهر کهن طالخونچه نیز، از سال‌ها پیش هنر بافت قالی با پشم را داشته‌اند. بعد از کوچ ترک‌های «یلمه» به طالخونچه، گلیم‌هایی که آنان با الهام از طبیعت طراحی می‌کردند و می‌بافتند، با هنر بافت قالی اهالی این شهر تلفیق شد و فرش طرح یلمه به وجود آمد.

فرش یلمه طالخونچه

مواد اولیه و مصالح به کار رفته درفرش یلمه صددر صد طبیعی و از پشم گوسفندی تهیه می شود و این نوع فرش با رنگهای گیاهی از قبیل پوست گردو- پیاز- انار و روناس رنگ آمیزی می شود. چله بکاررفته دراین فرش هم از پشم گوسفندی است .

طرحهای قالی یلمه :

  • ترنجی (یک حوض)
  • شکرلو (دوحوض)
  • طرح بندی الوان

از نظر ظاهر کلیه طرح‌های نوع اول در متن فرش دارای یک ردیف ترنج لوزی شکلند که در مرکز فرش و در امتداد طولی آن قرار گرفته است. طرح‌های نوع دوم نیز دارای این ویژگی خاص هستند با این تفاوت که در متن کلیه فرش‌ها حداقل دو ردیف ترنج‌های لوزی شکل موازی با یکدیگر به چشم می‌خورد که در امتداد طولی فرش قرار دارند. ترنج‌هایی که در طرح نوع اول و دوم وجود دارند به شکل لوزی و روی لبه‌های آنها نقوش کنگره‌ای شکل به چشم می‌خورد . با قرار دادن ترنج‌های لوزی شکل درون قاب‌های فرش‌های خشتی٬ طرح جدیدی است که بندی الوان نام گرفت.فرش یلمه دارای رنگ ثابت میباشى ومعمولا از ۹ رنگ بافته می شودکه شامل آبی لاکی – سبزسرمه ای سفید – بنفش وسیاه و نخودی می باشد.

فرش یلمه دارای خواصی مانند: لطافت و نرمی ، وزنی سبک جهت جابجایی مقاوم دربرابر رطوبت بکارگیری رنگ های گرم ودرخشندگی می باشد.

ماندگاری فرش یلمه این گونه است که هرچه بیشتر بماند و پابخورد  براق تر و با کیفیت تر می شود و رنگ آن بازتر می شود .

طرح و نقش فرش یلمه برگرفته ازگل وگیاه و پرندگان در دل طبیعت است که بافندگان امروزه به صورت  حفظی و بدون نقشه می بافند.

فرش یلمه دراندازه های مختلف سایز کوچک و بزرگ بافت می شود .

 ۴*۳ – ۵/۲*۵/۳ – ۲*۳ – ۵/۱*۵/۲ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 3 =

فهرست