مراسم نمادین واقعه عاشورا

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آئین های اجتمایی
  4. chevron_right
  5. مراسم نمادین واقعه عاشورا

در کشور ما ایران هر شهر و نژادی بنا به نگرش و آداب خود محرم را به گونه ایی خاص که درنهایت همگی به یک پیام مشترک می رسند برگزار می کند

باز این چه شورش است که در خلق آدم است
محرم با تمام سوگ و عزایش زیبائیهای خاص خودش را دارد و به قول ام المصائب پیام آور حادثه کربلا بانوی صبر و استقامت حضرت زینب کبری( ع ) در کربلا جز زیبایی ندیدیم .
کشور ما ایران با تمام قومیتها و اقوامی که دارد در پس فرهنگهای مختلف، هر شهر و نژادی بنا به نگرش و آداب خود عاشورا را در اصالت بی بدلیلش به نوعی با رسم و رسومی خاص برگزار می کند. هریک از این آئین ها زیبایی و تنوع خود را دارد ولی درنهایت همگی به یک پیام مشترک می رسند و آن آزادگی و عشق است؛ بالاترین مرحله عشق یعنی فدا شدن در راه معشوق برای از بین بردن ظلم و ستم .
آئین ها و رسومات محرم شام غریبان خادمان مشهد، چاووش خوانی آرانی ها، طشت گذاری آذری ها ، گل مالی لرها و….در استانها و شهرهای ایران :

با حلول ماه محرم و رؤیت هلال ماه، خادم مسجد پرچم سیاهی را جلوی در مسجد نصب می کند و نزدیک به اذان مغرب از بلندگوی مسجد طنین صدای سوگواری مرثیه حسینی پخش می نماید، تا حلول ماه محرم را خبر دهد؛ این کار تقریباً تا آخر ماه صفر ادامه می یابد.

از شب اول تا شب هشتم ماه محرم، هیأت عزاداران، به عزاداری در درون مسجد و یا بیرون از مسجد می پردازند. از اولین پنج شنبه ماه محرم تا آخرین پنج شنبه ماه صفر، هیأت های سینه زنی و زنجیر زنی نیز عزاداری می کنند. هم چنین روحانی مسجد، تقریباً چهل شب به ذکر مصائب و مرثیه ی حسینی می پردازد و آگاهی هایی در مورد واقعه ی کربلا به اطّلاع مردم شهر می رساند.

مردم شهر ما اعتقاد دارند که کار کردن در روز تاسوعا و عاشورا حرام است؛ هم چنین معتقدند که باید در این دو روز، تمام مردم ـ از خردسال گرفته تا کهن سال ـ به عنوان یاری رسانیدن به امام حسین علیه السلام بیرون از خانه باشند. اهالی شهر نیز در روز تاسوعا و عاشورا ،غذای نذری  می پزند و میان عزاداران پخش می کنند؛ پخش شیر، سیب، شربت، خرما و حلوا میان عزاداران، از دیگر برنامه های مردم شهر طالخونچه در ماه محرم است.

از روز تاسوعا تا سوم شهادت امام حسین علیه السلام، هیأت سینه زنان و زنجیر زنان، هر روز برای صرف صبحانه و شام و ناهار، مهمان خانه های پر مهر عاشقان حسینی هستند. در شب شام غریبان امام حسین علیه السلام مردم شهر به یاد آن روزها، بدون صرف شام در مسجد تا نیمه های شب به عزاداری می پردازند.

عاشورا
فهرست